पत्रकार सुशील शर्माको
कान्तिपुरमा माघ २५ गते छापिएको ‘नेपाल किन बन्न सकेन’ भन्ने लेख पढेपछि मनमा आएका
केही कुरा प्रस्तुत गरेको छु । उहाँजस्तै म पनि विकास विज्ञ होइन, यस विषयमा सामान्य रुचि
राख्ने व्यक्तिमात्र हुँ । मेरो आशय पनि समाधान प्रस्तुत गर्ने होइन । उहाँले
उठाउनुभएका केही महत्त्वपूर्ण प्रश्नहरूलाई केही फरक स्वरूपमा प्रस्तुत गर्न सकेमा मेरो उद्देश्य पूरा हुनेछ ।
गरिबीको बुझाइ
सुशील शर्माले भन्नुभएझैं ‘नेपाल
संसारका पिछडिएका देशमध्येको एक’ भन्ने बुझाइ हामी सबैमा छ । मानवशास्त्री डोरबहादुर
बिस्टले Fatalism and Development:
Nepal’s Struggle for Modernization भन्ने पुस्तकमा एक
प्रसङ्गमा नेपालीहरू जन्मँदै आफू गरिब देशको नागरिक भएको चेत लिएर जन्मन्छन् भन्ने
विचार राख्नुभएको छ । हाम्रा सार्वजनिक बहसका अधिकांश शीर्षक वा राज्यका नीति र
कार्यक्रमका प्रायः सबै लक्ष्य गरिबी न्यूनीकरण, आर्थिक वृद्धि र विकास नै हुने गरेका
छन् । गरिबी, अविकास र पछौटेपन हाम्रो राष्ट्रिय पहिचानकै परिचायक बनेका छन् ।
यस सन्दर्भमा अलि फरक मत राख्छु म ।
गरिबी वा पछौटेपनलाई हामीले निश्चित construct
का रूपमा पनि हेर्नुपर्छ । सबै राष्ट्र, समाज वा
समुदायका लागि गरिबी वा ‘पिछडिएको अवस्था’का एउटै मानक हुन सक्दैनन् । गरिब र धनी
राष्ट्रहरूको वर्गीकरण र विकासको प्रकृया पनि विश्व राजनीतिक इतिहासमा दोस्रो विश्वयुद्ध पश्चातको एउटा निश्चित ‘समीकरण’को उपज हो । साथै, समृद्धि र गरिबीको
मापक भौतिक पूर्वाधार र औपचारिक संस्थाहरूको उपस्थितिमात्र होइन मानिसको
आत्मसन्तुष्टि पनि हो ।
हामी साँच्चै अरूले भनेजस्तै गरिब थियौं अथवा छौं र ? भन्ने विषयमा पनि सोचिनुपर्छ । यसले हाम्रो आत्मसम्मानलाई बचाइराख्छ । हाम्रो आफ्नो सन्दर्भ र परिस्थितिअनुसारको गरिबी र समृद्धिका नयाँ मानकका विषयमा बहस हुनुपर्छ ।
हामी साँच्चै अरूले भनेजस्तै गरिब थियौं अथवा छौं र ? भन्ने विषयमा पनि सोचिनुपर्छ । यसले हाम्रो आत्मसम्मानलाई बचाइराख्छ । हाम्रो आफ्नो सन्दर्भ र परिस्थितिअनुसारको गरिबी र समृद्धिका नयाँ मानकका विषयमा बहस हुनुपर्छ ।
यसो भन्नुको तात्पर्य हामी
यथार्थमा समृद्ध छौं भन्ने पनि होइन ।
नेपालको झन्डै २४ प्रतिशत जनसङ्ख्या
निरपेक्ष गरिबीको रेखामुनि छ । कुल जनसङ्ख्याको २४ प्रतिशत नै हालसम्म बिजुलीबत्तीको
पहुँचबाहिर छ । झन्डै ६० प्रतिशत जनसङ्ख्या नियमित पिउने पानी आपूर्तिको प्रबन्धबाट
वञ्चित छ । अहिलेसम्म पनि ६४ प्रतिशत प्रसूति दक्ष वा तालिमप्राप्त स्वास्थ्यकर्मीको सहयोगबिना हुने गरेका छन् । औसत वार्षिक प्रतिव्यक्ति आय १९००० को हाराहारीमा
मात्र छ । लगभग ३६ प्रतिशत जनसङ्ख्या खाद्य सुरक्षाको अधिकारबाट वञ्चित छ । ६
महिनादेखि ५ वर्ष उमेर समूहका झन्डै ३० प्रतिशत बालबालिका पौष्टिक आहारको अभावबाट
सिर्जित कुपोषणबाट ग्रसित छन् । १५ देखि २४ वर्ष उमेर समूहको ११ प्रतिशत जनसङ्ख्या निरक्षर
छ ।
यी सूचकहरूले नेपालको अवस्था
सन्तोषजनक रहेको देखाउँदैनन् । नेपालको उल्लेख्य जनसङ्ख्या अहिले पनि
प्राथमिक स्वास्थ्य, शिक्षा, उचित बसोबास, पौष्टिक आहार र अन्य भौतिक पूर्वाधार
(सडक, बिजुलीबत्ती, पुलपुलेसा, आदि)को सेवा तथा सुविधाबाट वञ्चित छ ।
विकास एक प्रक्रिया
विकासका बारेको हाम्रो
बुझाइमा केही समस्या छन् । पहिलो हो, यसको खाका सबैतिर उस्तै हुन्छ र हुनुपर्छ
भन्ने धारणा –जसको चर्चा मैले माथि नै गरिसकें । विकास नितान्त प्राविधिक र
तुरुन्तै उपलब्ध गर्न सकिने कुरा हो भन्ने सोच दोस्रो समस्या हो ।
विकास चाँडो भएन भन्ने
देशव्यापी छटपटी एक अर्थमा सकारात्मक छ । यसभित्र लुकेको भविष्यप्रतिको आशाले
राष्ट्रको अस्तित्व र नेपालको अलग पहिचानलाई बचाइ राख्छ । तर, सँगसँगै बिर्सन
नहुने कुरा के छ भने विकास incremental
प्रक्रिया पनि हो । विकासको गति र समाज तथा
चेतना परिवर्तनको गतिका बीच केही तादात्म्य हुनुपर्छ –ताकि हामीले ल्याएको विकास
वा परिवर्तन हाम्रै लागि समस्या नबनोस् ।
यो दृष्टिकोणबाट हेर्दा नेपालको
विकास नै भएन भन्ने सोच राख्नेहरूले व्यक्त गर्नेगरेको तीब्र निराशा यथार्थपरक छैन
। प्रतिव्यक्ति मासिक आय ३००० भन्दा कम हुने कुल जनसङ्ख्याको प्रतिशत २०४६ यता ३३.५ बाट १६.४
प्रतिशतमा झरेको छ । ०४६ मा झन्डै ५७ प्रतिशतको हाराहारीमा रहेको कुपोषणग्रसित
शिशुहरूको जनसङ्ख्या आज २९ मा झरेको छ । ०४६ सालमा नेपालमा जम्मा ३००० किलोमिटर
मोटर चल्ने सडक भएकोमा आज १००००० किलोमिटर पुगेको छ । जनसङ्ख्या बृद्धिदर २.६ बाट
घटेर १.६ पुगेको छ । २०४६ मा ६४ प्रतिशत बालबालिका विद्यालय भर्ना हुन्थे भने आज
त्यो प्रतिशत बढेर ९५.३ पुगेको छ । २०४६ यता पाँच वर्षभन्दा मुनिका शिशुको मृत्युदर
(प्रति हजारमा) १४८ बाट आज ४६ मा पुगेको छ ।
यी तथ्याङ्कहरूले के
देखाउँछन् भने नेपाल धेरैले भन्ने गरेजस्तो निरन्तर अधोगतिमा लम्किरहेको छैन ।
विभिन्न चुनौतीका बाबजुद हामीले विगत २४ वर्षयता विकास-निर्माणका क्षेत्रमा हासिल
गरेको उपलब्धि उल्लेख्य पनि छ । फेरि यी उपलब्धि हामीले ठूलो वातावरण विनासबिना नै हासिल गर्न सक्षम पनि भएका छौं । ठूला कलकारखाना, ठूलाठूला सडक, झिलिमिली सहरबजार,
मेट्रो रेल आदिलाई मात्र विकास भन्ठान्ने हाम्रो सोचमा पनि केही परिवर्तन आउन
जरुरी छ ।
समताको प्रश्न
मलाई लाग्छ वर्तमान नेपालको
प्रमुख चुनौती विकास होइन, समतामूलक समाजको स्थापना हो । हामी यो उद्देश्यमा चुकेका छौं । नेपालको राजनीतिक द्वन्द्व र अस्थिरता समतामूलक समाजको
स्थापना र विकासमा हाम्रो असफलताकै कारण उब्जिएका हुन् । आज यिनै द्वन्द्व र
अस्थिरता हामीले विगत २४-२५ वर्षयता प्राप्त गरेका समग्र उपलब्धि संस्थागत गर्ने
दिशामा चुनौती भएर उभिएका छन् ।
०४६ सालको राजनीतिक
परिवर्तनपछि हाम्रो राज्य र समाजको संरचनामा रहेका विभेद र उत्पीडनहरू सतहमा आए ।
तर, तिनको सम्बोधनका लागि ठोस राजनीतिक कार्यक्रम बन्न सकेनन् । समग्र विकासको
प्रक्रियाबाट विभेदको समाधान आफैं हुन्छ भन्ने सोच कालान्तरमा प्रत्युत्पादक हुनपुग्यो
। विभेद र उत्पीडनबाट सिर्जित राज्यप्रतिको असन्तुष्टि राजनीतिक द्वन्द्वको आधार
बन्यो । यसबाट बाहिर निस्कन हामीलाई जुन कठिनाइ परिरहेको छ त्यो नै आजको नेपालको
चुनौती हो । यसले नै सबै कुरा रोकेको छ ।
स्पष्ट शब्दमा भन्नुपर्दा
०४६ सालपछिको विकासको कार्यक्रमले नेपालको जातीय, क्षेत्रीय, लैङ्गीक, धार्मिक र
भौगोलिक विभेदका संरचनालाई सम्बोधन गर्न सक्नुपर्थ्यो । यो धेरै असजिलो काम थिएन,
तर दुर्भाग्यबस नेपालका विकास योजनाकारहरूले यसमा यथेष्ठ ध्यान दिन सकेनन् ।
फिताले सडक नापेर वा
मान्छेका टाउका गनेर मात्र विकास वा अविकासको लेखाजोखा गर्न सकिन्न । माथि भन्न
खोजिएझैं विकास वा समृद्धि अनुभूतिको कुरा पनि रहेछ । नेपालको राजनीतिक द्वन्द्वले
आफैंप्रतिको हाम्रो बुझाइ र अनुभूतिलाई धमिल्याएको छ । हामीमा समस्या र षड्यन्त्र
बढी अनि समाधान र सहमतिका संभावना कम देख्ने प्रवृत्ति विकास भएको छ । गरिबी र
असमानताका नयाँ परिभाषाहरू जन्मेका छन् । नयाँ स्वार्थसमूहहरूको उदय भएको छ ।
चिन्ता गर्ने ठाउँ यहाँनिर छ ।
लोकतन्त्र, सुशासन र विकास
विकास निरन्तर चलिरहने
प्रक्रिया हो । यो प्रक्रियाको निरन्तरता र प्रभावकारिताका लागि भने शान्ति-सुरक्षा
र लोकतन्त्रको ठूलो आवश्यकता हुन्छ जसका लागि फेरि घुमीफिरी राजनीतिक नेतृत्त्वको
भूमिका नै प्रभावकारी हुन जरुरी छ । लोकतान्त्रिक विधि र पद्दतिको उपयोगद्वारा
जनताको चाहना समेट्ने विकासका कार्यक्रम बनाउन र कानुनी शासनका माध्यमले राज्यको
आमजनताप्रतिको उत्तरदायित्व बढाउन राजनीतिक नेतृत्त्वको अग्रणी भूमिकाको विकल्प
छैन ।
तर दुर्भाग्य के छ
भने नेपालको राजनीतिक द्वन्द्वलाई चिर्दै राष्ट्रियता र विकासको प्रभावकारी
संबर्धन गर्न सक्ने हैसियतको नेतृत्त्वको उदय हुनसकेन । हामीमा भएका विभेद र
असमानताको आडमा राजनीतिक करियर बनाउनमा त राजनीतिक नेतृत्त्व दक्ष देखियो तर समतामूलक
समाज निर्माणका लागि उपयोगी नीति र कार्यक्रम बनाउन र त्यसका विषयमा आमजनताको
विश्वास जित्न कसैले सकेन । यसमा दल वा व्यक्तिविशेषलाई मात्र दोष दिन मिल्दैन ।
यो हाम्रो नियति हो र यसको निकास वा विकल्प खोज्ने हाम्रो दायित्व ।
आचरण परिवर्तन कि व्यवस्था
परिवर्तन
गुलिया र अमूर्त कुरा मन
पराउने र त्यस्ता कुराको पछि कुद्ने संस्कृति समाजको रोगसरह हुनेरहेछ । आजको
नेपाली राजनीतिलाई गुलिया, अमूर्त र असान्दर्भिक एजेण्डाले जकटेको छ । यसबाट
मुक्त नभइ हामी न त द्वन्द्व रूपान्तरण गर्न सक्छौं न त विकासको प्रक्रियालाई
प्रभावकारी बनाउन सक्छौं ।
नयाँ संविधान, संघीयता,
धर्मनिरपेक्षता, बहुलबाद भर्सस बहुदलबाद आदि यावत कुराहरू दलहरूबीचका राजनीतिक
सम्झौताका आधार होलान् तर आम जनतालाई चाहिएको शान्तिसुरक्षा र जीवनस्तरमा सुधार नै
हो । संघीयता वा धर्मनिरपेक्षता कसैका ‘आवश्यकता’ हुन सक्दैनन् । आवश्यकता त फेरि
पनि घरनजिकै स्वास्थ्य चौकी, धारामा पिउनयोग्य पानी, निरन्तर बिजुली र सुलभ
गुणस्तरीय शिक्षा नै हो । यसको समतामूलक वितरण कसरी गर्ने भन्ने नै हाम्रो चुनौती हो । यसको समाधान व्यवस्था/प्रणाली परिवर्तनका अमूर्त नाराबाट सम्भव छैन, तर
आचरण परिवर्तनबाट भने सम्भव छ ।
आशावादी बनौं
वर्तमानको राजनीतिक अनिश्चितताका बीच हामीले आशावादी हुन छोड्नु हुन्न । भयंकर सशस्त्र द्वन्द्व र राजनीतिक अस्थिरताका बाबजुद नेपालले विगत २३-२४
वर्षको अवधिमा विकासका क्षेत्रमा कैयन् उल्लेख्य उपलब्धि हासिल गरेको छ । सहश्राब्दी
विकास लक्ष्यहरूमा नेपालले पाएको सफलता विभिन्न अल्पविकसित मुलुकहरूको दाँजोमा धेरै
माथि छ ।
यसका अतिरिक्त, हाम्रो भूगोल, जनशक्ति, प्राकृतिक स्रोत र जलवायु पनि विकासका लागि बाधक छैनन्, सहयोगी नै छन् । त्यसैले, राजनीतिक परिस्थिति अनुकूल रहेमा नेपालले भोलिका दिनमा समतामूलक विकास र संमृद्धिका क्षेत्रमा उल्लेख्य उपलब्धि हासिल गर्न सक्नेमा शंका छैन ।
यसका अतिरिक्त, हाम्रो भूगोल, जनशक्ति, प्राकृतिक स्रोत र जलवायु पनि विकासका लागि बाधक छैनन्, सहयोगी नै छन् । त्यसैले, राजनीतिक परिस्थिति अनुकूल रहेमा नेपालले भोलिका दिनमा समतामूलक विकास र संमृद्धिका क्षेत्रमा उल्लेख्य उपलब्धि हासिल गर्न सक्नेमा शंका छैन ।
मूल कुरा राजनीतिक
नेतृत्वको अभाव हो । यो अभावको पूर्ति गर्ने दायित्व हाल भएका राजनीतिक दलको मात्र
होइन, तपाईं-हामी सबैको हो ।
नोटः माथि प्रस्तुत
तथ्याङ्का स्रोत निम्नलिखित छन् ।
Nepal Living Standard
Survey, 2010-2011
Nepal Demographic and
Health Survey, 2011
Nepal Millennium
Development Goals Progress Report, 2013
You have given all the facts and figures very well. Thank you for such an optimistic write !
ReplyDeleteWell written facts about development. I would love to read more from you on the last subheading "aashawadi banaun".
ReplyDelete