Bluesky

@sanpokh.bsky.social

Thursday, December 31, 2015

फोटो ब्लग: हजारौँ मन्दीरको त्यो शहर

यो सालको दसैंताका एउटा सेमिनारका लागि बाली जाने अवसर जुर्यो । मानवशास्त्रको विद्यार्थी र त्यसमा पनि क्लिफोर्ड ग्योर्ट्जको 'फ्यान' । धर्ममा आस्था नराख्ने मेरा लागि संसारकै ठूलो तिर्थ जाने अवसर जुटेजस्तै अनुभव भयो । बाली भ्रमणको कार्यक्रममा ३ दिन आफ्ना लागि छुट्याएको थिएँ जसमा ग्योट्ज र बार्थका बालिनिजहरूसँग केही बात मार्ने र उनिहरूका घरआँगन घुम्ने योजना थियो ।


लगभग ८ घण्टाको उडानबाट क्वालालम्पुर हुँदै भोलिपल्ट राजधानी शहर देनपसार पुग्दा चहकिलो र तातो घामले हाम्रो बेजोड स्वागत गर्यो । ऐअरपोर्टमा हामीलाई लिन आएका होटलका कर्मचारीले दुबै हात जोडेर भने 'गुड आफ्टरनुनस्वस्ति अस्तु !एकैछिन अन्य देशबाट आएका मित्रहरूलाई पर्खेर हामी आफ्नो होटल पद्म लेगियान बीच रिजर्ट जान माइक्रो बसमा चढ्यौँ । 

कामका सन्दर्भमा र बिदा मनाउने क्रममा बैंकक शहर केहीपटक घुमेको छु । यो सुन्दर शहर र यहाँको आधुनिकताले सधैँ मन लोभ्याउँछ । बाली बैंककभन्दा फरक छ । यहाँ बैंककमा झैँ गगनचुम्बी घरट्राफिक जाम र मानिसको घुइँचो छैन । ठूला शपिङ्ग मल छैनन् । असङ्ख्य झिलिमिली बार र पबहरू छैनन् । मानिस हतारमा छैनन् ।





बालीका हरेक घरमा र सडकका दुबैतिर बनाइएका असङ्ख्य मन्दीर र देउताका मुर्ती हेर्दा भने लाग्छ यहाँ मानिसको भन्दा देउताको जनसङ्ख्या बढी छ ।

बाली बहुसङ्ख्यक मुस्लिम इन्डोनेसियाको हिन्दु टापुहरूको समूह हो । चानचुन ४० लाख मानिस रहेको बालीमा जनसङ्ख्याको संरचना नेपालको भन्दा धेरै फरक छैन कुल जनसंख्याको ८५ प्रतिशत हिन्दु र बाँकि केही बुद्दिस्ट, मुस्लीम र क्रिश्चियन । भाषा स्थानीय बालिनिज । सीमित मानिस र विशेषगरि पूजारीहरूले ले संस्कृत पनि बोल्नेरहेछन् । धेरै बालिनिजहरू भाषा इन्डोनेशिया पनि बोल्दारहेछन् । परापूर्वकालदेखि विभिन्न क्षेत्र र संस्कृतिसँगको अन्तर्सम्बन्ध रहेको बालीमा अधिकांश मानिस बहुभाषिक हुनु स्वभाविक नै होला ।

बालीमा पूर्वी एशिया र विशेषगरि दक्षिण एशियाबाट हिन्दु धर्म भित्रिएको अध्ययनले देखाएका छन् । हिन्दु संस्कृति र परम्परा बालीमा भारतसँगको व्यापारबाट भित्रिएको हो भन्ने विश्वास गरिन्छ । बालीनिजहरू भने भारतबाट हिन्दु गुरुहरू समुन्द्रको बाटो यहाँका मनोरम सामुन्द्रिक तटमा तपश्या गर्न आएको र हिन्दु धर्म फैलाएको विश्वास गर्छन् । 



तरनेपाल वा भारतको हिन्दु संस्कृतिमा बानी परेका जो कोहिलाई बालीको हिन्दु परम्पराले झुक्याउन सक्छ ।

बालीका हिन्दु मन्दीरहरूभित्र यहाँको जस्तो मानिसहरूको भिडभाड नहुने रहेछ विशेष तिथिबाहेक मन्दिरहरू सर्वसाधारणका लागि बन्द नै हुने रहेछन् । पूजाआजाको शैली पनि फरक रहेछ । नेपाल वा भारतमा जस्तो फूलअक्षता, अविर, फलफूल, दूध आदि मुर्तीमा चढाउने चलन रहेनछ । विशेष पर्व वा समारोहमा सार्वजनिक मन्दीरमा पुरोहित र राजाहरू (बालीमा विभिन्न वंशका धेरै राजतन्त्र रहेछन्) को नेतृत्तवमा पूजाआजा गर्ने चलन रहेछ ।




बाली संस्कृतिको अर्को अनौठो परम्पराचाहिँ निजी मन्दीरको लाग्यो । हरेक हिन्दुले आफ्नो घर कम्पाउन्डभित्र यतातिरका परेवाका घरजस्ता ४ वटा स-साना तर अग्ला मन्दिर बनाउने रहेछन् ब्रम्हा, विष्णु, महेश्वर र गणेशका । मन्दीरमा हरेक दिन पूजा गर्ने र घरबाट बाहिर निस्कनुअघि गणेशको मन्दीरलाई ढोग्ने चलन रमाइलो लाग्यो ।




बालीको हिन्दु परम्परा पूर्णरूपमा सनातन हिन्दु धर्ममा आधारित नभएर विभिन्न प्राकृतिक परम्परा र अन्य धर्महरूबाट प्रभावित छ । त्यसैले, संस्कार, चाडपर्व र खानपानको तुलना गरि हेर्दा भने बालीनिजहरू हिन्दु हुन् कि होइनन् छुट्ट्याउन धौधौ हुन्छ ।

चार जात (ब्राम्हण, क्षेत्रीय, वैश्य र शुद्र)मा बाँडिएका बालिनिजको खानपान र रितीरिवाजमा हिन्दु जातीय विभाजनको प्रभाव छैन -ब्राम्हण वा शुद्र दुबै जातकाले मृत्यु संस्कारमा सुंगुर काटेर भोज खुवाउछन् । जातीय छुवाछुतको सामाजिक अस्तित्व रहेनछ । महिलाको महिनावारी बार्ने चलन भने सार्वजनिक मन्दीरमा अभ्यास हुँदोरहेछ -जसले मन खल्लो बनायो ।




घरमा कसैको मृत्यु भएमा मृत शरीरलाई केही समय घरभित्रै वा नजिकै गाडेर राख्ने र पैसा जुटेपछि सामूहिक मृत्यु संस्कार गर्ने चलन पनि यताका हिन्दुको भन्दा पृथक छ ।

मलाई लाग्यो बालीका हिन्दुलाई दुई कुराले हिन्दु बनाउने रहेछ पहिलो आफू हिन्दु भएको विश्वास र दोस्रो महाभारत कथा ।
बालिनिजहरू संस्कृतका प्रचलित श्लोक कण्ठ गर्ने, मन्दीर बनाउने, पूजापाठ गर्ने आदि गतिविधिबाट हिन्दु धर्मपरम्परासँगको आफ्नो सम्बन्ध कायम राख्छन् । यसका अतिरिक्त बालीको संस्कृतिमा महाभारत कथा अति लोकप्रिय रहेछ । हरेक टोल, सार्वजनिक मन्दिर, क्लब, विद्यालय आदिमा महाभारत कथा, नाच आदि मञ्चन गर्ने र हरेक महत्त्वपूर्ण अवसरमा यसको प्रतिश्पर्धा गर्ने रमाइलो चलन रहेछ बालीमा ।



एक हप्ताको बाली बसाइ र लगभग तीन दिन आफ्नै सुरमा बालीका कुनाकाप्चा र गाउँहरू पुग्दा त्यहाँका मानिसले हँसिलो मुखले कुरा गरे । आफ्नो दैनिक जीवनका गतिविधि बेलिबिस्तार लगाए । घर भित्रका मन्दिर हेर्छु भन्दा सहृदयतापूर्वक स्वागत गरे । आफ्नो विगतका बारेमा सकेसम्म खूलेर बताए ।



बालीको इतिहास त्यति सहज छैन । डच उपनिवेशबाट फुत्केपछि इन्डोनेसियासँग मिसिने क्रममा सन् १९५० तिर बालीको जनसङ्ख्यालाई इश्लाम धर्ममा रूपान्तरण गर्ने घोषणा भएको हो जसलाई भारतको सहयोगमा उल्टाइयो । अहिले पनि इन्डोनेशियाको मुस्लिम बाहुल्य सरकारले बनाएका कानुन (जस्तै, रक्सीको विक्री वितरणमा प्रतिबन्ध) बाट हिन्दु धर्म-परम्परालाई असजिलो पर्ने गरेको र यसलाई मिलाउन धेरै परिश्रम गर्नुपरेको अनुभव बालीनिजहरूसँग छ । तर, सुहार्तो शासनपछि इन्डोनेशियाको 'बिग ब्याङ्ग' विकेन्द्रीकरणको लाभ बालीले राम्रैसँग उठाएको छ ।




आफू परिचित भएको हिन्दु संस्कृति बाली चिन्न मेरो माध्यम बन्यो । त्यसैले मैले बालीमा हिन्दु संस्कृतिका छापहरू बढी खोजेँ । तर, बाली आफैँमा सुन्दर मात्र नभएर बहुसांस्कृतिक क्षेत्र हो । मानवशास्त्रीका लागि मात्र होइन सांस्कृतिक विविधता र यसको व्यवस्थापनमा रुचि राख्ने जोकोहिलाई पनि बाली एउटा रोचक पहेली हुनसक्छ ।


हामी नेपालीका लागि बाली टाढा नै पर्छ । यात्रा अवधिमात्र नभएर हवाइ टिकट पनि अन्य एसियाली मुलुकका तुलनामा महंगो छ । तर, बाली पुगेपछि भने सबै कुरा सस्तोमा किन्न पाइने रहेछ –खानेकुरा र लुगादेखि सजाउने सामानसम्म ।

बालीको भालेजुधाइका बारेमा क्लिफोड ग्योट्जको रमाइलो संस्मरणबाट प्रभावित भएकाले यसका बारेमा केही सोधीखोजी गरेँ । बालीनिज संस्कृतिमा निकै भिजेको भालेजुधाइ र यो सँगै हुने जुवा खेल्ने चलनमाथि इन्डोनेशियन सरकारले धेरैअघि नै प्रतिबन्ध लगाएको हो । तर, विशेष अवसरमा जुवा नखेली भालेमात्र जुधाउने परम्परा भने हालसम्म प्रचलित रहेछ । भालेजुधाइको छाप कलासंस्कृतिमा पनि गजबले परेको देखिन्छ ।



यसपटक बाली घुम्दा आफूले कहिलै नगरेको दुई काम गरियो ! पहिलो साहस बटुलेर डुरियन भन्ने यो क्षेत्रमा पाइने कटहरजस्तो फलको गुदी खाइयो । मैले डर मानेजस्तो नमिठो हुने रहेनछ । स्वाद भने निकै कडा । धेरै खायो भने रिंगटा लाग्छ यो फलले, तर मैले धेरै खाइन ।

दोस्रो, लेमुर जातिको जनावर (Civet cat) लाई कफीको दाना खुवाएर त्यसले दिसा गरेका दाना भेला गरेर अनि भुटेर बनाइने लुवाक कफी पनि चाखियो । यस्तो कफीको स्वाद फरक र कडा हुने भन्ने सुनेको थिएँ तर चाख्न पाएको थिएन । यो रहर यसपटक पूरा गरियो ।




No comments:

Post a Comment